Kremlin critic vows to find Russian TV crew’s killers

709

Russian tycoon Mikhail Khodorkovsky would try to find those responsible for the murder of three journalists working for his online news organisation in Central African Republic who were reporting on Russian mercenaries.

Orhan Dzhemal, Alexander Rastorguyev and Kirill Radchenko were working for TsUR, financed by Kremlin critic Khodorkovsky, when they were ambushed on Monday.
“I will make efforts to identify those responsible,” Khodorkovsky, who now lives outside Russia, wrote on social media, giving no further details on what he intended to do.

A United Nations peacekeeping mission in Central African Republic is helping national authorities investigate the case, UN spokesman Farhan Haq told reporters in New York. He said UN peacekeepers found the bodies and an abandoned vehicle.
“The bodies were transferred to a UN hospital in Sibut and then moved to a local hospital in Bangui by national authorities. The circumstances of the incident have not yet been established,” said Haq adding UN police travelled to Sibut on Wednesday.

The zone where the men were ambushed is patrolled by armed forces in collaboration with a UN mission and has not been the site of serious recent incidents, the mission said.

Major Séraphin Embondza, a spokesman for the UN mission, told a news conference in Bangui: “I don’t recall ever hearing anything about an incident of this nature on the road in question.”

Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova wrote on Facebook it was her understanding from local authorities the three reporters “ignored warnings they were leaving the zone controlled by local law enforcement”.

TSuR’s deputy chief editor Anastasiya Gorshkova was quoted by Russia’s TV Rain as saying the group arrived in Bangui on Saturday on assignment to report on Wagner Group, a Russian group of private military contractors.

Local and international media reported Wagner has operated in Central African Republic since Russia this year delivered light arms to its security forces and said it deployed 175 military and civilian instructors to train them.

Reuters has been unable to verify those reports.

Wagner is a secretive organisation people with ties to the group told Reuters, carried out clandestine combat missions on the Kremlin’s behalf in eastern Ukraine and Syria.

Russian authorities deny the group’s contractors carry out their orders. Reuters has been unable to contact the group.

Reporters Without Borders (RSF), a journalism advocacy group, said given the volatility of the country, it was plausible the journalists were victims of a financially motivated attack – although other motives were possible.
“We know there is a strong Russian presence in Central Africa and to what extent this investigation into Russian mercenaries, an investigation led by these three Russian journalists could have caused problems, it’s a question which can be asked,” said Arnaud Froger, an RSF member in charge of Africa.
“At this time, no lead should be ignored including a targeted hit,” Froger said.

Gorshkova was quoted as saying the reporters travelled to a site where Wagner was thought to be based, but were turned away because they lacked Defence Ministry accreditation.

They were due to drive one and a half days along a poor road dotted with checkpoints to meet their fixer who was based in Bambari, she was quoted as saying.



The group had $8,500 (£6,480) in cash with them and equipment including two video cameras, she was quoted as saying.